Opis projektu:
Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej w Gminie Miejskiej Kłodzko oraz podniesienie jakości świadczonych usług poprzez: prowadzenie zajęć rozwijających umiejętności kluczowe oraz społeczno-emocjonalne ułatwiające dzieciom uczenie się oraz korzystanie z różnorodnych możliwości edukacyjnych na późniejszych etapach kształcenia, prowadzenie wysokiej jakości zajęć rozwijających kompetencje społeczne, badawcze, twórczego podejścia do poznawania świata, zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne, wyposażenie OWP w pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwijanie umiejętności kadry pedagogicznej i zarządzającej: zawodowych i społecznych. Wsparciem zostaną objęte 4 placówki wychowania przedszkolnego w Kłodzku.
Uczestnikami projektu, którym zostanie udzielone wsparcie są dzieci biorące udział w edukacji przedszkolnej w przedziale wiekowym 3-6 lat, rodzice dzieci biorących udział w edukacji przedszkolnej oraz nauczyciele z 4 przedszkoli w Kłodzku z wyłączeniem przedszkoli specjalnych oraz oddziałów specjalnych w ogólnodostępnych przedszkolach.
Bazą projektu jest realizacja zadań opisanych w typie projektu 8.3.A - w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych wprowadzone zostaną zajęcia z kodowania z wykorzystaniem narzędzi TIK. Zakup pomocy dydaktycznych, wykorzystanie specjalistów oraz stworzenie przestrzeni do prowadzenia zajęć pozwolą optymalnie wykorzystać czas jaki dzieci spędzają w przedszkolu do rozwijania umiejętności i kompetencji przydatnych w kolejnych latach nauki. Kompetencje społeczno-emocjonalne będą rozwijane w ramach zajęć komunikacji społecznej i wewnętrznej, poznawania i rozumienia emocji dedykowanych dla wszystkich, uzupełnionych o działania wspierające zdrowie psychiczne dzieci i kadry – refleksyjnego myślenia również o sobie, radzenia sobie ze złością, sytuacjami trudnymi i stresem. Zaplanowane doposażenie OWP zostało starannie przemyślanie i ściśle dopasowane do potrzeb OWP. Wybrane szkolenia i kursy odpowiadają na najpilniejsze potrzeby OWP i wpisują się w kierunki zainteresowań nauczycieli. Ich realizacja i zdobyte przez kadrę kwalifikacje przyczynią się do trwałego rozszerzenia oferty edukacyjnej przedszkola i podniesienia jakości jego pracy. Uzupełnieniem będzie realizacja działań takich jak: organizowanie cyklicznych, różnorodnych, dodatkowych zajęć w zakresie wyrównywania szans w osiągnięciu dojrzałości szkolnej, tj. sensoplastyka, logorytmika, terapia ręki i TUS, zajęcia popołudniowe dla dzieci i rodziców z zakresu uważności, koncentracji i wyciszenia. W celu umożliwienia dzieciom wyciszenia się, rozładowania napięcia wewnętrznego w salach powstaną kąciki wyciszenia. Popularyzacja edukacji ekologicznej i przyrodniczej będzie się odbywać w każdej grupie przedszkolnej poprzez wycieczki edukacyjne, prowadzenie eksperymentów, a także modernizację przedszkolnych ogrodów.